سید طه حسن نانگیر؛ ابوالحسن فقیهی؛ کرم الله دانش فرد
چکیده
امروزه بسیاری از سازمانهای دولتی از فقدان وجود ارتباطات اثربخش در بین کارکنان در سطوح مختلف سازمانی رنج میبرند و بسیاری از اقدامات و برنامههای سازمانی به همین دلیل به اهداف تعیینشده نمیرسند. رفتار سازمانی مثبتگرا یکی از زمینههایی است که میتواند به بهبود کیفیت ارتباطات سازمانی کمک کند که تاکنون در تحقیقات علمی کمتر ...
بیشتر
امروزه بسیاری از سازمانهای دولتی از فقدان وجود ارتباطات اثربخش در بین کارکنان در سطوح مختلف سازمانی رنج میبرند و بسیاری از اقدامات و برنامههای سازمانی به همین دلیل به اهداف تعیینشده نمیرسند. رفتار سازمانی مثبتگرا یکی از زمینههایی است که میتواند به بهبود کیفیت ارتباطات سازمانی کمک کند که تاکنون در تحقیقات علمی کمتر بدان پرداخته شده است. هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در راستای ارتقاء رفتار سازمانی مثبتگرا در سازمانهای دولتی است. این تحقیق در زمره تحقیقات اکتشافی محسوب میشود. در مرحله کیفی تحقیق حاضر، از روش تحلیل تم و در مرحله کمی از روش الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. در مرحله کیفی به منظور طراحی الگوی تحقیق با 24 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. در مرحله کمی به منظور تأیید اعتبار مدل از 189 نفر از مدیران و خبرگان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرخواهی به عمل آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. براساس یافتهها پنج بعد اخلاقی، انسانی، عملکردی، پرورشی و هیجانی برای ارتباطات سازمانی مثبت شناسایی شدند. همچنین سه دسته راهبرد شامل راهبردهای ارتباطی تسهیلگر، تعدیلگر و بسترساز برای ارتقای ارتباطات مثبت تعیین گردید. یافتههای مرحله کمی نشان داد که مقادیر ضریب تعیین برای متغیر ارتباطات مثبت مقدار 524/0 و برای متغیر پیامدها 575/0 است که مقادیری مطلوب است. نتایج نشان داد بهرهگیری از رفتار سازمانی مثبتگرا میتواند تأثیر قابلتوجهی بر بهبود کیفیت و اثربخشی ارتباطات سازمانی داشته باشد که منجربه نتایج ارزشمندی در سطح فردی کارکنان و سازمان میشود.